Translate

יום רביעי, 31 ביולי 2019

מדד האושר לפי מחקר שנעשה

לא מזמן קראתי על מחקר שנעשה בנוגע לאושר, במחקר לקחו קבוצה של אנשים ושאלו אותם כמה אנשים מאושרים הם מכירים, אנשים שבאמת כמעט ואין להם בעיות והם רוב הזמן מאושרים, או לפחות מנקודת המבט של האדם שהשתתף במחקר לאנשים האלו יש פחות סיבות לא להיות מאושרים.

כמעט כל האנשים במחקר מנו מספר שמות של אנשים שלדעתם יש להם יותר סיבות להיות מאושרים ולפי ההיכרות שלהם עימם הם אמורים להיות די מאושרים. רוב הנחקרים נתנו כמה שמות בודדים,שכן לא תמיד קל למצוא בן אדם שנראה לנו שאין לו הרבה בעיות וסיבות לא להיות מאושרים.

לאחר מכן אמרו למשתתפים למחוק מהרשימה את אלו שהם פחות מכירים, את אלו שהם רק ידידים\מכרים שלהם או אנשים שפשוט נראה להם שהם מאושרים ולכן הם הוסיפו אותם לרשימה. בעצם להישאר רק עם בני משפחה קרובים וחברים מאוד קרובים שיש להם חברות ארוכת טווח והם מכירים אותם מעולה.

התוצאה הייתה שהרשימות כמעט התרוקנו, רוב האנשים שהיו רשומים אצל המשתתפים במחקר היו מכרים או אנשים רחוקים יותר שהאדם הנחקר לא הכיר אותם מספיק לעומק ולא חי קרוב אליהם לתקופה ממושכת.

כלומר המסקנה של המחקר היא שעבורנו האנשים המאושרים ביותר הם הרבה פעמים אלו שאנחנו מכירים הכי פחות. קל לראות בן אדם שאנחנו לא ממש מכירים כמאושר, לפעמים אפילו בכוונה אנחנו מציינים בפנינו בעיקר את הדברים הטובים שבהם ומתארים לעצמנו כמה החיים שלהם יפים יותר משלנו, וכאשר אנחנו מחכירים לעומק יותר- אנחנו מוצאים גם דברים אחרים.

המחקר הזה עשוי לגרום לנו להסתכל בצורה חשדנית יותר על אחרים והאושר שלהם, יזכיר לנו שגם מה שנארה מרחוק לא נראה אותו הדבר מקרוב. בסופו של דבר המחקר מתחיל ונגמר בנקודת המבט של הנחקרים- הם לא באמת יכולים לדעת איך כל אדם מרגיש מבפנים אלא רק לתאר לעצמם. ואולי דווקא אלו שלדעתם יש להם פחות סיבות להיות מאושרים מרגישים מאושרים מבפנים, לפחות יותר מאלו שהם לא מכירים.

מעניין לבדוק גם בעולם החלומות שלנו מה בעצם אנחנו מרגישים תוך כדי החלום, לשאול את עצמנו לפני השינה ''איך אני מרגיש\ה בחלום?'' ואולי נקבל תשובות מעניינות. אולי גם לשאול ''איך אושר מרגיש?'' במציאות נקבל תשובה אחת אך בחלום התשובה יכולה להיות שונה ואולי גם נמצא קשר בין התשובה במציאות לתשובה בחלום. בהצלחה !

4 תגובות:

  1. אז למעשה אין באמת אנשים מאושרים? זה הכל דרך העיניים שלנו?

    השבמחק
    תשובות
    1. אי אפשר להגיג שאין אושר וזה לא רעיון הפוסט.
      הפוסט בא להסביר לנו שאנחנו לא באמת יכולים לשפוט מי מאושר ומי לא, משום שיש לנו נטייה לראות אנשים מאושרים כשאנחנו לא רואים את הצרות והבעיות שלהם. אנשים שאנחנו פחות מכירים לעומק נראים לנו יותר מאושרים כאילו ש-
      אושר= הנאות והישגים פחות צרות וקשיים, ומי שהחישוב הזה נשאר חיובי, כלומר יש לו יותר הנאות בחיים ויותר כסף מאשר צרות וקשיים הוא יותר מאושר. וזה יכול להיות נכון אצל אנשים מסוימים אבל בדרך כלל זה לא עובד ככה. במיוחד כשאנחנו לא באמת יכולים לשער מה הגודל של הישג או כישלון אצל אדם מסוים. האם זכייה בלוטו למשל מקזזת פשיטת רגל? האם חתונה ו3 ילדים מקזזת מוות של חבר קרוב? האם עסק שנפל פחות נחשב מספר שנכמר במאות אלפי עותקים?

      מחק
  2. מחקר מעניין במיוחד!

    השבמחק