Translate

יום רביעי, 11 בדצמבר 2019

שעון ביולוגי, מה ואיך?

מזמן לא עשיתי פוסט על השעון הביולוגי, נראה לי שזה נושא שימושי ומעניין בהקשר של חלומות צלולים.

אז ככה, בגוף שלנו יש מערכת שנקראת ''שעון ביולוגי'', מספר הורמונים ומערכות של בקרת מידע במוח האחראיים על זמני הערות והשינה שלנו. למשל הורמונים כמו סרטונין ומלטונין, הבלוטות שמפרישות אותן והמערכות שמבקרות את כל התהליך.

למעשה, חקרו היטב את השעון הביולוגי ומצאו לאחר סדרת מחקרים, שאם מנטרלים את השעון ושעות האור והלילה. 
למשל אם שמים קבוצה של אנשים בחדר לבן סגור בלי שעון. ככה שאין להם שום דרך לדעת אם יש אור או חושך בחוץ וכמה זמן הם לא ישנו, השעון הביולוגי שלהם יסיים מחזור שלם תוך 24.5-25 שעות. כלומר בכל פרק זמן כזה הם ישנו 6-7 שעות ויתעוררו. זה מאוד קרוב לשעון ה24 שעות שיש לנו ביום יום. ככה שהגוף שלנו מסונכרן היטב עם השעונים ושעות האור והחושך (עד שהמסכים קצת מבלבלים את המערכת, בגלל האור הכחול שלהם שמפריע לגוף לייצר מלטונין ומקשה עלינו להירדם ולישון כמו שצריך)

השעון הביולוגי שלנו נשלט בעצם על ידי הרבה מערכות לא מודעות שלנו, כאלו שנמצאות בתת המודע שלנו. כך שאין לנו גישה ישירה אליהם במשך היום, אך יש לנו יכולת לתכנת את השעון הזה ולתת לו פקודות כמו למשל '' להתעורר אחרי כך וכך שעות''.

את התכנות הזה עושים בעזרת ''אוטוסוגסטיה''- השאה עצמית. כלומר מין מנטרה שאנחנו אומרים לעצמנו לפני שאנחנו נרדמים ובעצם מחדירים את הפקודה לתת המודע. אתם יכולים להגיד ''אני אתעורר בעוד 6 שעות בדיוק''. ולמעשה ניתן לנסות להגיד ''אני אתעורר בשעה 5 בדיוק'' (זה גם עשוי לעבוד, אולי דורש מעט יותר תרגול). 

אנשים שרגילים להתעורר בדיוק באותה השעה בכל יום בעצם מתכנתים בצורה לא מודעת את השעון הביולוגי שלהם להתעורר בשעה הזו, ויש גם תופעה שהרבה פעמים אנשים מעוררים בדיוק דקה או 2 לפני שהשעון המעורר שלהם מצלצל.
התכנות הזה של השעון הביולוגי דורש מעט תרגול, אך גיליתי שלהתעורר אחרי 4 מחזורי שינה, כלומר אחרי 6 שעות שינה, זה דבר די פשוט ואתם עשויים להצליח בו על הפעם הראשונה או מקסימום אחרי פעמיים או 3. 

כדאי שהמשפט שאתם אומרים לעצמכם יהיה קצר אך ברור. ובגדול הרבה ממליצים בכל נושא האוטוסוגסטיות, להשתמש בשמפטים בניסוח חיובי, בהווה כלומר ''אני מתעורר בעוד 6 שעות בדיוק''
ניתן גם להשתמש באוטוסוגסטיה כעזר לזיכרון חלומות ולומר ''אני זוכר\ת את כל חלומותיי". ומי שרוצה לאתגר את עצמו עוד יותר ניתן לנסות לתכנת התעוררות אחרי פחות מחזורי שינה, כלומר אחרי 4.5 או 3 שעות ואפילו אחרי שעה וחצי (מחזור שינה בודד), לי זה עבד כמה פעמים וזה יכול להיות מעניין.  במיוחד אם קשה לכם לזכור חלומות בדרך כלל תוכלו בסופי שבוע לאתגר את עצמכם להתעורר כל שעה וחצי או כל 3 שעות ולרשום חלום או 2. 

14 תגובות:

  1. כמה פעמים לומר את המשפט הזה שבחרתי?

    השבמחק
    תשובות
    1. בפעמים הראשונות צריך יותר אפילו יותר מ100 או 200 פעמים (אין צורך לספור). לאחר תרגול זה יעבוד הרבה יותר בקלות. ואם מתרגלים כמה ימים רצוף להתעורר פחות או יותר באותה השעה, זה יכול לעבוד גם לבד, כלומר שתקומו לבד גם בלי לתכנת שוב באותה השעה. (כשתרצו להפסיק לקום בשעה הזו, פשוט כשאתם מתעוררים אל תקומו לתרגל אלא פשוט תנסו להמשיך לישון מיד וזה אמור להיפסק כבר ביום שאחרי או מקסימום יומיים)

      מחק
  2. ניתן להשתמש בזה גם בשינה בצהריים?

    השבמחק
  3. מה הסיכוי להשיג חלום צלול בשעה וחצי הראשונות ?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא גדול במיוחד. החלום הראשון הוא מאוד קצר ולא יציב.

      מחק
    2. מה לגבי שינה במשך היום? (למשל אם הולכים לישון אחרי הצהריים לחצי שעה-שעה)

      מחק
    3. זה מצב שונה. בשינה קצרה כזו בדרך כלל אין מחזור שינה מלא, והחלום מגיע הרבה יותר מוקדם, מצב כזה יותר נוח בשביל להשיג חלום צלול.

      מחק
  4. אפשר לעשות יומן חלומות בטלפון ?

    השבמחק
    תשובות
    1. הרבה עושים את זה. (יש גם כמה אפליקציות בשביל זה). אבל למי שמעוניין לתרגל גם wbtb וmild ועוד שיטות שצריך להתעורר באמצע הלילה בשביל לתרגל זה לא ממש כדאי, כי האור של המסך מאוד יפריע לכן כדאי למצוא שיטה אחרת או לרשום/ להקליט במקום אחר ואז יותר מאוחר להעביר לאפליקציה או ליומן הקבוע שלך בטלפון.

      מחק
  5. כמה זה קשה להצליח להתעורר אחרי שעה וחצי?

    השבמחק
    תשובות
    1. מיומנות שדורשת מעט תרגול. זה לא משהו קבוע ויכול לקחת כמה פעמים של ניסיון ללא הצלחה. יש כאלו שיצליחו מהר יותר ויש שיצליחו לאט יותר. בכל מקרה זה מאתגר ונחמד אבל זה לא העיקר בחלומות צלולים, יומן ובדיקות מציאות הרבה יותר חשובים.

      מחק
  6. פוסט מעולה!

    השבמחק
  7. פוסט מעולה!

    השבמחק