Translate

יום שני, 13 בספטמבר 2021

בשביל מה צריך בית ספר?

 עבר זמן רב מאז הפוסט האחרון. נתקלתי בפוסט שעוסק בבית הספר ובכמות ההשקעה האדירה שרוב העולם שם בימים ובשעות הלימוד. השקעה לאו דווקא בכסף(למרות שגם זה חלק מהעניין) אלא בעיקר בזמן ואנרגיה. 

תחשבו על זה, בית הספר שאנחנו הולכים או הלכנו אליו בעבר(למי שסיים את שנות הלימודים), כמה שעות היינו בו, כמה זמן ואנרגיה השקענו, ומה יצא בסוף? הרבה בתי ספר "רגילים" כאילו דורשים מאתנו להיות "מצוינים בכל המקצועות" לקבל 100 או לפחות ציון טוב בכל אחד מעשרה, 12 או 15 ויותר מקצועות שאנחנו לומדים בהם. חלק מהם כמו מתמטיקה, אנגלית, שפה.. אנחנו לומדים כמעט לכל אורך שנות הלימודים בבית הספר, מהיום הראשון שבו דרכנו בבית הספר ועד תעודת הסיום. 

בסך הכול השקענו אלפי שעות ואנרגיה רבה בלימודים ובבית הספר עצמו. קל לעשות חישוב של שעות לימודים בכל יום, מספר ימי לימודים בשבוע, חודש ושנה ומספר השנים הכולל. כמעט תמיד זה מטפס מעל עשרת אלפים שעות, גם אם לא התמדתם להגיע בכל יום. אצל חלק זה עשוי להגיע ל12 ואפילו 15 אלף שעות! ואם הוספתם גם את הנסיעות הלוך חזור, ימי לימודים נוספים, פעילויות מחוץ לשעות הלימודים וזמן שהשקעתם לבד או עם חברים בהקשר של בית הספר אפשר לעבור גם את ה20 אלף! 

תחשבו שלפי חוק עשר אלף השעות, זה שקול להצטיינות ברמה בין לאומית בשני דברים לפחות! או להיות טובים ברמה של הוראה ועיסוק מקצועי ב5 דברים שונים! ובפועל, במה בית הספר עזר לכם להצטיין? כמובן שיש את אלו הבודדים שכן מצליחים לשמור על רף גבוה בכל הציונים עד סוף התיכון, מצליחים להוציא יותר מבית הספר, אבל הרוב המוחלט לא! 

אני למשל לא מרגיש שבית הספר דחף אותי להצטיין בשום דבר או אפילו להיות ברמה גבוהה מאוד במשהו ספציפי. מקסימום רמה של חובב ב5-6 מקצועות שונים עיקריים ועוד קצת ערך בכישורים אחרים. אם הייתי נותן ציון ל"השקעה הזו" וחושב עד כמה היא הייתה משתלמת מ1 עד 10, כנראה שלא הייתי נותן יותר מ5, אולי 6 אם חושבים על המורים הבודדים שכן נתנו אקסטרה עבודה ונתנו את הערך המוסף שלהם. 

המטרה של הפוסט אינה לגרום לכם לעזוב את בית הספר או לחשוב שבית הספר הוא לא בשבילכם, כנראה שאם הגעתם למסקנה הו- היא כבר הייתה אצלכם מן המוכן עוד לפני שקראתם את הפוסט. המטרה של הפוסט היא לעצור ולתהות, לשקול הכול שוב. "עד כמה ההשקעה של הזמן והאנרגיה שלי בבית הספר משתלמת?" ואחר כך (אם אתם עדיין במסגרת שכו) לשאול- "מה אוכל לעשות כדי לשפר את היעילות הזו?" וזה לא מאוחר! אפילו אם כבר "עברתם את החצי" מה שנקרא או שהתחלתם תיכון או אפילו אם זו כבר השנה האחרונה שלכם בבית הספר, יש מה לעשות ואפשר תוך כמה חודשים להעלות את היעילות של ההשקעה הזו באחוז די גבוה, אולי אפילו להפוך אותה מ5-6 כמו שלי לכיוון ה7.5-8. 

בפוסט הבא ארחיב תכלס על "מה ניתן לעשות" וגם אקשור טיפה את הנושא לחלומות צלולים. מקווה שאוכל לפרסם אותו מחר! תודה שקראתם, אשמח אם תשאירו תגובה, שאלה, המלצה או כל דבר אחר!

2 תגובות:

  1. מה לגבי בתי ספר עם גישות שונות? דמוקרטי וכדומה..?

    השבמחק
    תשובות
    1. שאלה מצוינת. שמעתי בעקר דברים טובים מאנשים על הדברים האלו, אך אני לא מכיר אישית.
      מן הסתם גם הדבר הכי טוב בעולם לא מתאים "לכולם" לכן בכל מקרה צריך לשקול ולבדוק, אשתדל להתייחס לה בפוסט עוד מעט.

      מחק