Translate

יום שישי, 28 באוגוסט 2020

לתפוס הזדמנויות ולנצל אותן

מפשטי חכמה רבים קשורים למזל ולהקשר של הזדמנויות אליו, אחד המפורסמים שבהם אומר "מזל הוא שידוך בין הכנה להזדמנות". כלומר אנחנו התכוננו לדבר מסוים ואז באה ההזדמנות ואם תפסנו אותה בזמן וניצלנו אותה, זה מה שנקרא מזל.

הרעיון הזה מתייחס למזל בפרספקטיבה רחבה יותר מאשר לראות מזל כמו נס או התרחשות של אחד למיליון אלא כדבר שקורה הרבה יותר פעמים וגם מצפה מאיתנו לפעול כדי שהוא יקרה.
ההכנה צריכה להיות בדרך כלל זמן מה מראש, לפני שההזדמנות הגיעה, כמו שבריצה האימונים עצמם מגיעים הרבה זמן לפני התחרות, ואם ראיתם מודעה על מרתון מדהים שמשודר בשידור חי למאות אלפי אנשים עם פרסים כספיים גדולים ועוד אפשרויות- אם אתם לא מתאמנים לריצות ארוכות כבר הרבה פעמים סביר להניח שלא תיקחו את ההזדמנות הזו, גם אם יש לכם שבוע או שבועיים להתכונן, זו לא הכנה מספקת לתחרות מרתון גדולה.

המדיה והצריכה המודרנית מראות לנו הרבה פעמים "הזדמנות של פעם בחיים" כשמנסים למכור לנו משהו או התייחסות לדברים אחרים כ"מזל של פעם בחיים" או "רק אחד לככה וככה אנשים". מצד שני כל כך הרבה אנשים שמעודדים אותנו כן לצאת לדרך ולרדוף אחר החלומות שלנו. הסיבה היא שיש הרבה הזדמנויות וככל שיש לנו יכולת להתכונן יותר טוב, סביר להניח שננצל חלק מאותן הזדמנויות הרבה יותר טוב. מי שמוכר "הזדמנות של פעם בחיים" כנראה עשו הרבה הכנה ואימון על מכירות ועל איך אנחנו מגיבים. הרי כולנו רוצים להרגיש ברי מזל...

משפט מפורסם אחר שכנראה כבר הזכרתי באחד הפוסטים הקודמים כאן הוא "הזמן הכי טוב לנטוע עץ היה לפני 50 שנה, הזמן השני הכי טוב הוא היום", הכוונה היא שלא צריך לחכות תמיד להזדמנות הכי טובה, גם כשיש לנו הכנה מסוימת- לעולם היא לא תהיה מושלמת. ולכן אין טעם לחכות להזדמנות האחת הכי טובה שיש, אלא לתפוס את ההזדמנות הראשונה שיש לנו סיכוי טוב לנצל וללכת על זה. לכוון ל70 אחוז ולא ל100 אחוז הצלחה כבר מההתחלה.
כמו עם עץ, קל להגיד שעכשיו לא יורד גשם, ויש הרבה דברים לעשות גם ככה היום, ואין לנו את כל הידע והכלים לנטוע את העץ... לכן צריך לבנות כאן איזון מסוים, ברגע שיש הכנה מספקת, נגיד 70 אחוז ומעלה, ברגע שאנחנו חושבים שיש לנו את היכולת לצלוח ולהתמיד, כדאי פשוט להתחיל ולא לחכות יותר מידי.

הזדמנויות יכולות להתפספס ואפילו שיש הרבה הזדמנויות, יש סיכוי שיתקבע אצלנו מנגנון של חוסר החלטיות ואי קפיצה על הזדמנויות, ובוודאי שיש הזדמנויות טובות יותר מאחרות וגם ההכנה שלנו יכולה להיפגע אם חיכינו יותר מידי.
בהצלחה עם החלומות ולכו על ההזדמנות, גם אם רק הכרתם את התחום או שיש לכם רק 5-6 שעות שינה בכל יום, אל תחכו לתקופה רגועה עם 8 שעות שינה ביום או עד שהספר על חלומות צלולים שהזמנתם יגיע.

4 תגובות:

  1. לדעתך יש דבר כזה הזדמנות של פעם בחיים שלא חוזרת?

    השבמחק
    תשובות
    1. כן אך לדעתי זה מקרה נדיר מאוד. אנחנו מפספסים כל כך הרבה הזדמנויות שבסופו של דבר מה שהכי חשוב זה ללמוד להתכונן לקראת הזדמנות ולקפוץ עליה בזמן. הרבה אומרים משהו כמו "מזל הוא שידוך בין הכנה להזמדנות" בלי הכנה גם ההזדמנות הטובה ביותר תתפספס ועם הכנה מספיק טובה אפילו הזדמנות די גרועה יכולה להצליח.
      נניח במגרש כדורסל- כששחקן מגיע פנוי מחוץ לקו ה-3 ויש לו זמן לכוון- לכאורה הזדמנות מדהימה אך הוא צריך את ההכנה המתאימה והריכוז כדי שהוא יוכל לקלוע. רוב הפעמים שחקנים קולעים כשהם לא פנויים ובמצבים לא נוחים בכלל. שחקן טוב יודע לקחת הזדמנות קטנה מאוד ולהפוך אותה להצלחה גדולה. שחקן גרוע יכול לפספס אפילו בהזדמנות הכי טובה שיש- ובכל מקרה עדיף להתרכז בהכנה ולא בהזדמנות. גם לשחקנים טובים וגם לשחקנים גרועים יש מלא סיפורים על הזדמנויות מדהימות שהתפספסו ברגע האחרון, ההבדל הוא ששחקן טוב בדרך כלל הוא זה שהיה מוכן וידע לקחת את ההזדמנויות הפחות טובות ולהצליח.

      מחק
  2. כדאי לקפוץ על כל הזדמנות לפי הרעיון הזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. להפך. הרעיון פה הוא שההכנה יותר חשובה מההזדמנות. כל המיתוס הזה שהזדמנויות נופלות מהשמיים בדרך של מזל פעם או פעמיים כל החיים כמו זכייה בהגרלה- הפוסט בא לנפץ אותו. להגיד שיש הרבה יותר הזדמנויות ואת רובן אנחנו מפספסים כי אנחנו לא מוכנים ולא שמים לב.
      זה כמו חלומות, בכל יום אנחנו חולמים ושוכחים כמה חלומות, חלום זה לא משהו שמגיע אחת ל.. צריך ללמוד להתכונן ולתפוס אותם, לחוות אותם.

      מחק